Elisabeth Engel distingida amb el ICREA Acadèmia 2022

El ICREA Acadèmia 2022, són uns ajuts destinats a intensificar la recerca d’excel·lència durant un període de cinc anys.

La investigadora del departament Elisabet Engel i els investigadors UPC Carlos Alemán, Albert Atserias, Pere Barlet, José Luis Cortina i Joan Garcia han estat distingits amb els ICREA Acadèmia 2022, uns ajuts destinats a intensificar la recerca d’excel·lència durant un període de cinc anys.

Els sis investigadors de la Universitat Politècnica de Catalunya - BarcelonaTech (UPC) distingits per la Institució Catalana de Recerca i Estudis Avançats (ICREA) rebran 40.000 euros anuals cadascun durant un període de cinc anys per desenvolupar recerca d’excel·lència. En la convocatòria del 2022, el programa ICREA Acadèmia ha reconegut un total de 40 investigadors i investigadores del sistema universitari català. Aquests ajuts estan destinats exclusivament al professorat universitari que està impartint docència i que es troba en fase plenament activa i d’expansió de la seva activitat investigadora.

Elisabet Engel investiga la interacció entre els biomaterials i el cos humà, i com aquests afecten les capacitats de regeneració dels diferents teixits. El projecte pel qual ha estat distingida, i que suposarà un avenç en la medicina regenerativa i la investigació tumoral, se centra a fer servir matrius extracel·lulars provinents de teixits o fabricades per les cèl·lules per produir bastides, a fi de regenerar teixits i fer models personalitzats de malalties, especialment com a elements bàsics per fabricar òrgans artificials. Aquestes matrius i models els aplicarà per fer medicina personalitzada en tractaments contra el càncer.

En els últims anys, Engel ha estat explorant l'ús de les matrius extracel·lulars per a teràpies, models de teixits i recreació de tumors en impressió 3D. Aquests proporcionen la composició, les propietats bioquímiques i les mecàniques dels teixits. Ha produït microteixits basats en cèl·lules i matrius extracel·lulars derivades de teixits, que es poden descel·lularitzar i repoblar amb diferents tipus de cèl·lules. Es tracta d’un enfocament nou per a la bioenginyeria de teràpies regeneratives i la modelització de malalties, i serà un avenç per a la medicina regenerativa i la investigació tumoral.

Engel és catedràtica del Departament de Ciència dels Materials i Enginyeria i professora de l'Escola d’Enginyeria Barcelona Est (EEBE) i de l’Escola Tècnica Superior d’Enginyeria Industrial de Barcelona (ETSEIB). Forma part del grup de recerca Innovació en Materials i Enginyeria Molecular - Biomaterials per a Teràpies Regeneratives (IMEM-BRT) de la UPC i lidera el grup de Biomaterials per Teràpies Regeneratives de l’Institut de Bioenginyeria de Catalunya (IBEC).