HACKATHONS per resoldre reptes de la indústria tèxtil organitzades en el marc del Projecte ADDTEX

Del 15 al 17 de maig de 2024, els socis del Projecte AddTex van organitzar quatre Hackathons en què van participar estudiants de la Universitat Politècnica de Catalunya i de 3 universitats europees més (la Universitat de Bores -de Suècia-, el Pol Universitari de Prato - d'Itàlia- i la Universitat Tècnica de Shanon (d'Irlanda).

Aquesta activitat motivadora i desafiant va servir per connectar estudiants de diferents universitats amb reptes de la indústria tèxtil, promovent la innovació en digitalització, disseny i sostenibilitat.

Els hackatons es van realitzar en un esforç de col·laboració amb tots els socis del projecte, reunint professors, estudiants, gestors de clústers i experts de tot Europa. Durant dos dies, els estudiants universitaris van treballar activament per trobar les millors solucions als reptes proposats per diverses empreses tèxtils membres dels clústers de socis del projecte AddTex (PTC/CITEVE -Portugal-, CLUTEX- República Txeca-, IVGT-Alemanya- i AEI Tèxtils -Espanya-).

Els reptes proposats per les empreses es van centrar en els principals temes del projecte AddTex: sostenibilitat, processos de digitalització i materials intel·ligents i avançats. els estudiants van disposar de 2 dies per proposar una solució i defensar-la davant del jurat. Els desafiaments que es van presentar van ser els següents,

• Repte 1: Creació d'una bossa de luxe de paper 100% reciclable.
  • Repte 2: Accessori tèxtil amb elements de seguretat (HI-visibilitat).
  • Repte 3: Reduir els residus tèxtils mitjançant noves idees de reciclatge en un fabricant de tendals.
  • Repte 4: Traçabilitat intel·ligent.

El Repte 2 va ser el que van haver de resoldre els estudiants del Grau en Enginyeria de Tecnologia i Disseny Tèxtil de la Universitat Politècnica de Catalunya.

Durant els Hackathons, diferents experts de les universitats organitzadores van recolzar el procés de manera presencial. A la UPC aquests experts van ser les professores Heura Ventura, Helena Oliver-Ortega, Gabriela Mijas, Valentina Buscio i Mónica Ardanuy. A més, els estudiants van comptar amb experts que van actuar en línia en diferents horaris, assegurant-se que estiguessin disponibles per als grups d'estudiants que treballaven als diferents reptes. Els estudiants van poder reservar una sessió amb experts de diverses especialitzacions, des d'experts en màrqueting digital fins a desenvolupadors de models de negoci, experts en tèxtils intel·ligents, professors, investigadors, tècnics, dissenyadors i enginyers de R+D. Els experts en línia van oferir suport i intercanvi d'idees i van ajudar que els estudiants desenvolupessin les idees de la manera més viable possible.

Les empreses que van proposar els reptes van participar al jurat de Hackathons i van poder avaluar i comentar les idees proposades. Els grups d'estudiants guanyadors tindran l'oportunitat de desenvolupar la vostra idea juntament amb l'empresa gràcies a unes pràctiques virtuals. Aquestes pràctiques brindaran als joves l’oportunitat de familiaritzar-se amb els processos de treball de les empreses d’acollida. Les empreses participants, a més, tindran l’oportunitat de participar en una Masterclass segons les seves necessitats. Cada grup d'estudiants va mostrar el seu entusiasme presentant enfocaments innovadors i desenvolupant solucions d'avantguarda dins dels desafiaments de la indústria.

L'equip guanyador de la Universitat Politècnica de Catalunya va ser el de les estudiantes Núria Escutia, Mieria Hernández, Julia Calvet i Claudia Sala

Per a més informació https://www.addtex.eu/